103 unga svenska rum

På mitt skrivbord ligger boken 103 unga svenska rum. En nyutgiven studie i svensk vardagsrealism med fotografier av 103 unga människor i sina rum eller lägenheter från hela landet. En skön idé och godkänt genomförande tycker jag.

image48

Tonårsrummet; ett rum som ibland kan ha så mycket energi att atomerna gnistrar. Här bölas det, göms porrtidningar och här finns inga regler för hur det ska se ut. Svartmålade väggar, rosa gardiner, ett trumset mitt på golvet eller varför inte en hel vägg täckt av Gloomy Bears. Javisst, allting funkar faktiskt. Homestyling-proffs borde ta mer inspiration från denna form av inredningsanarki som samma dag som man flyttar hemifrån brukar vara som bortblåst.

Mitt pojkrums väggar täcktes på 80-talet av hårdrockaffischer. Och under sängen låg det tidningar. Inte en komplett årgång Vogue kan jag idag avslöja. Instrument hade jag också. Ett elpiano, en sprucken akustisk gitarr och trummor i den mån det fick plats. I syrrans rum kom jag aldrig in. Var hon hemma fick jag inte, var hon inte hemma gick det inte pga av alla kläder som blockerade dörren.

Hur såg ditt tonårsrum ut? Tog du med dig något när du flyttade hemifrån? Eller blev du också fiffigt vuxen över en natt?

image49
Foto Andreas Tinnerholm

image50
Foto Andreas Tinnerholm

Svenska rum har en webbplats där man båda kan publicera bilder och rösta på olika rum. Annars kanske ett bra julklappstips.

Kommentarer
Postat av: Smul

Jag tog med både säng, bokhyllor och skrivbord. Jag hade inga affischer, jag hade ett rum med sandfärgade väggar och lindblomsgröna garderobsdetaljer. Ett svängt skrivbord i bok och tre höga och stora bokhyllor för alla mina böcker. På väggarna fanns det tavlor, klimt, kandinsky och några kopparstick av svenskar.

Jag har äldre systrar och de hade bott hemifrån sedan länge, jag tror att jag ville ha som den ena. Och jag var inte särskilt rebellisk. De artister jag gillade fanns aldrig i okej så planschutbudet var klent!

2007-12-16 @ 11:02:38
URL: http://smuloravallt.blogspot.com
Postat av: Hanna

Mitt tonårsrum definierades av de varierande färgerna på väggen. Jag gillade att måla om, så jag hade ständigt nya målprojekt. När möblerna sen inte stämnde överens med väggfärgen gav jag mig på även dem. Jag tog med mig allt när jag flyttade eftersom jag var tvungen. Men kvar idag finns min byrå, som är lika trasig nu som då.

2007-12-16 @ 11:04:57
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Jerk

Tog nog med mig det mesta när jag flyttade..det var först när jag flyttade till Söder för tre år sen som jag bytte ut allt gammalt, lånat och sånt..även om en del fortfarande finns kvar..bla ett asfult nattduksbord som jag inte kommit för mig att byta ut än..stereobänken jag gjorde i träslöjden lär dock vara kvar tills jag dör..

2007-12-16 @ 16:22:15
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Tom

Smul: Vuxen i förtid alltså? Kandinsky och kopparstick av svenskar? Det är vuxet det.. :)

Hanna: Rätt metod låter det som. Varför köpa nytt när man kan måla om.

Jerk: Sunkiga små bord har en tendens att hänga med, jag vet precis.

2007-12-16 @ 18:27:01
Postat av: marla

Glöm inte att skriva nåt om Srpåktidningen på nya bloggen

2007-12-16 @ 20:53:31
Postat av: Tom

Jag såg den på jobbet, måste kollas in!

2007-12-16 @ 21:22:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0