Shame on you!

Magasinet Existera. Bara namnet inger respekt. Jag ligger ett nummer efter men det här är också en tidning som kräver sin eftertanke. >>>

image44

>>> Magasinet Existera är en nystartad tidning som ges ut av Svenska Kyrkan Press AB. Idén är att ta upp stora livsfrågor i en kommersiell miljö (magasinform). Temat i nummer tre som jag precis har läst är Skam, nära besläktat med Skuld. Och sådana saker viftar man inte bort så lätt. Vi får höra kända och okända människor berätta och reflektera kring dessa begrepp som någonstans landar i frågan, Vad skäms du för?

Höll på att säga att jag inte är van att läsa texter av den här kalibern. Nivån på innehållet är hög och dessutom hyperintressant. Tempot i tidningen är också genomgående bra. I framvagnen finns bland annat en krönika av Jan Gradvall som är tänkvärd och det är nästan komiskt att han lyckas klämma in sin gamle vapendragare Nick Lowe i inledningen.

Formen är inte hipp men välgjord med bra foto och helt okej illustrationer. Hade nog själv valt ett annat rubriktypsnitt och vågat leka lite mer med det.

Ingressen till featuren Det finns inga oskulder är lysande. Och kanske lovar den nästan för mycket. Men den fick mig i alla fall att läsa artikeln från början till slut. Man försöker också skoja till det på några sidor men där märks det att man inte är helt hemmastadd. En god tanke dock som skapar variation tlll de tyngre artiklarna.

Skam finns förstås på olika plan och hur vi ser på det förändras genom livet. Enligt Magasinet Existera skäms unga mer än andra om de har en dålig bostad, eller dålig ekonomi. Medan äldre har skuldkänslor för miljöförstöringen, rättvisefrågor och klyftorna i samhället etc. Kvinnor skäms också mer än män över sina kroppar. Dåliga familjerelationer tycks också vara en källa till skuld eller skam.

För mig ger tidsbrist och allt jag inte hinner med en ständigt återkommande skuldkänsla. Det tas också upp i tidningen. "Vi har alla lika mycket tid, det gäller bara att organisera sig smart", tycker någon.

Är glad över att ha upptäckt det här magasinet. Senaste numret har temat Losers. Det är jag redan nyfiken på. Gradvall säger i sin krönika: "Tro inte på alla löften om ett helt nytt liv. Ditt förflutna studsar tillbaka när du minst anar det". Jo tack, det hände mig senast igår.

Så. Vad skäms du för?

Kommentarer
Postat av: Nellie

jag skäms för min oerhört dåliga disciplin.

2007-12-10 @ 17:12:11
URL: http://omeloo.blogg.se
Postat av: Ester

Det får du veta då jag skriver ditt önskeinlägg till min bloggkalender! ;-)

2007-12-10 @ 18:14:54
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fy, jag har en hel uppsjö minnen från tidigt 2000-tal som jag kan komma att ätnka på mitt på gatan och skämmas ögonen ur mig för. Mest skäms jag nog för att jag skäms över såna saker fortfarande...

2007-12-10 @ 20:44:33
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Tom

Nellie: Känns igen, behöver kniven på strupen ibland..
Ester: Hehe, just det.
Hanna: Vad gjorde du då egentligen? ;)

2007-12-10 @ 22:09:26
Postat av: Hanna

I couldn´t tell you, men det är egentligen inte värt att skämmas för så här många år senare...

2007-12-11 @ 13:59:59
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Tom

Vad synd.

2007-12-11 @ 23:04:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0