Så in i helvetica groteskt

image12

Man slänger sig med dem - och man förväntar sig att personer utanför ens egna lilla skrå ska förstå vad man pratar om. Jag talar om fackorden.

De flesta yrken har sina egna och unika ord. Nu menar jag inte trendord som kommer och går utan alltså ren fackterminologi. Ord som man hör och säger varje dag. I en grafisk formgivares ordbok finns några ord som till och med kan väcka anstöt om man inte tänker sig för. Här följer några exempel:

Horunge Betyder ett ord eller mening i slutet av ett stycke som hamnat överst i en spalt, eller på en ny sida (dubbel horunge). Kommer från engelskans orphan child. Vem översatte det?

Helvetica Ett typsnitt i varje fall officiellt skapad av schweizaren Max Miedinger 1957. Ordet härstammar från Helvetia, som är den latinska benämningen för Schweiz. I dagarna visades en nyproducerad film om typsnittet för en exklusiv liten skara grafiska formgivare i Stockholm. Jag måste ha glömts bort. Töntar!

Grotesk En linjär typkaraktär (sans serif) skapad i England under början av 1800-talet. Egentligen är Helvetica en uppdatering av typsnittet Akzidens Grotesk.

Slab serif
Ett typsnittsvariant med berda blockliknande serifer, det vill säga klackarna på bokstäverna.

Slur serif (se bild) Samma som ovan fast med rundare form på seriferna.

Guttern
Svengelska, men vissa säger så ändå. Betyder det toma utrymmet mellan en spalt och en tidningssidas yttre eller innersta kant.

Ligatur En sammanskrivning av två bokstäver som blivit ett eget tecken. Svenskans vanligaste är faktiskt dubbel-v. Moderna typsnitt har oftast egna tecken för fi och fl, som är typiska ligaturer.

Kan ni som inte är grafiska formgivare och läser bloggen kontra? Jag är nyfiken på fler udda och speciella fackord!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Mitt favoritord är ethos, tyvärr är det få som vet vad det är. Men det skulle kunna jämföras med image, det handlar om en persons karaktär och anledningen till varför vi får förtroende för den. Jag vill använda det hela tiden eftersom det är så otroligt användbart!

Horunge är också ett ord jag älskar att hata.

2007-11-15 @ 20:39:25
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Tom

Låter som blandning av ethno och patos. :) Bra ord.

2007-11-16 @ 02:53:06
Postat av: Smul

Tror att bristen på fackspråk gör att min bransch
saknar status. Oförtjänt. Men visst finns det branschspråk.

2007-11-19 @ 22:07:22
URL: http://smuloravallt.blogspot.com
Postat av: Tom

Aj då. Du får väl hitta på nya ord, seriöst!

2007-11-20 @ 12:53:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0