Viva 90s

image71

Det är förstås helt i sin ordning att 90-talet är tillbaka. Man ser det lite här och var men kanske tydligast på unga tjejer. Medvetna eller omedvetna bär många outfits som direkt hämtat från Rapport till himlen eller någon annan tv-serie/film från tiden. Det är enkelt. Mc-jacka, trikålinne och volangkjol. 90-talet var minimalismens årtionde. Tro nu inte att minimalism var ett nytt påfund då. Inspirationen kom från 30-talsmodernismen med Bauhaus, Le Corbusier och Van der Rohe som bidrog till ett helt nytt tänkande gällande form och funktionalitet. 30-talet var elegansens årtionde inom mode som gärna fick vara sparsmakad och helvit.

För mig känns 90-talet inte speciellt länge sen. Och det oroar mig lite att jag inte riktigt har full koll på vad som egentligen gällde då. Kan verkligen dessa unga tjejer man ser på stan veta bäst hur det var? Ja förmodligen.

Grungemode á la Kurt Cobin och Pearl Jam är i alla fall inte så svårt att komma ihåg. Minns också säckiga jeans och Fruit of the Loom-tröjor i collegemodell. Bilder på Spice Girls eller kanske Björk borde kunna ge en hint om hur tjejmodet såg ut. Men jag är osäker. Tänker mest på prylar som gigantiska mobiltelefoner, filofaxer och genomskinliga iMacs. Och Dalai Lama.

Jag vill alltså veta. Hur klädde du dig på 90-talet?

Kommentarer
Postat av: Jerk

från mitten av 90-talet och framåt..skjorta och jeans..ibland chinos..som nu alltså, fast nu är storlekarna betydligt större..

2008-01-05 @ 00:18:22
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Tom

Haha, du är inte ensam. Hade 32/32 i jeans på 90-talet. Nu är 36 snart ett faktum. Smart att hålla samma stil. ;)

2008-01-05 @ 00:31:37
Postat av: GW

Vapenrock med fickplunta i innerfickan,,,,,,,när öppnar Trap Bar?

2008-01-05 @ 09:51:18
Postat av: Hanna

Mitten av nittiotalet var det skjorta och tröja, stretchjeans. Slutet av nittiotalet minns jag inte riktigt... alltid jeans eller armébyxor, en frottékjol... Det var nog bara allmän misär.

2008-01-05 @ 11:14:06
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Jerk

glömde..hade täckjacka som jag fått från hockeylaget också..numer är det vuxenrock som gäller..
Jag hade också 30 el.32 i midjan..det var länge sedan nu..

2008-01-05 @ 13:26:53
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Tom

GW: Hade inte du en poncho vi nåt tillfälle?
Hanna: Armébrallorna minns jag och hade inte t.o.m tjejer snickarbrallor...? Misär? ;)
Jerk: Fram med hockeyjackan!

2008-01-05 @ 15:24:03
Postat av: Jerk

Den är nog slängd..det finns ett kort på den på min blogg iaf..inlägget den 19/12 då jag firar 2 år :)..fan, nu minns jag..den hade axelvaddar också..på hockeyspelare?? :)

2008-01-05 @ 18:34:31
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Hanna

Möjligt, jag hade inte snickarbrallor. Men det var väl ganska miserabla kläder ändå misstänker jag. Fläckvis.

2008-01-05 @ 21:02:30
URL: http://hannasplats.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0