Dexter calling

Fick plötsligt en vild längtan efter Dexter.


Dexter Gordon (1923-1990)

Om det här hade varit en modeblogg skulle det kanske ha gällt ett par klassiska loafers av märket Dexter. Eller om jag skrivit en tv-blogg kunde det ha varit seriemördaren Dexter i tv-serien med samma namn. Men icke så. Jag menar förstås jazzmusikern Dexter Gordon.

Dexter Gordon var a one of a kind. En av de största tenoristerna i jazzhistorien. Bara John Coltrane skulle kunna konkurrera om att vara den störste. Dexter spelade in ett antal klassiska skivor på legendariska Blue Note och lyckades med bedriften att överleva jazzens guldera under 50- och 60-talet, då allt för många stjärnor strök med eller bara försvann från scenen.

På 70-talet bodde han i Köpenhamn och spelade regelbundet på jazzklubben Montmartre. Någon renlevnadsmänniska lär han dock inte ha varit. Filmen Round Midnight, (1986) där Dexter spelar huvudrollen, handlar om jazzmusikern Dale Turner i slutet av sin karriär som kämpar mot droger och bara är spillror av sitt forna jag. Han skulle lika gärna kunna ha hetat Dexter Gordon.

Det som får mig att älska Dexter är mycket hans coola stil, få jazzmusiker såg så tuffa ut på bild som Dexter Gordon. I spelet var han oerhört kraftfull och samtidigt lekfull. Vill man lyssna in honom kan man börja med någon Blue Note-platta från 60-talet. Round Midnight kan man förstås också gå och hyra även om den inte visar så mycket av Dexters musikaliska tyngd och kraft. På slutet spelade han nästan bara ballader.

Kommentarer
Postat av: Smul

Tack för tipset. Jag inser när jag lyssnar att jag har hört en del men inte vetat vad det varit, dessutom känner jag igen en del låtar som jag tror har blivit covers. En del mindre lyckade sådana. Detta blir perfekt sommarlyssning!

2008-06-28 @ 20:34:06
URL: http://smuloravallt.blogspot.com
Postat av: Tom

Standars slaktas gång på gång tyvärr. Värst är väl dansbands-versionerna...

2008-06-30 @ 11:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0