En fotobok att dö för

image107

När Erwin Blumenfeld (fotograf 1897-1969) i slutet av sin karriär skulle välja ut sina 100 bästa bilder innehöll samlingen endast fyra modebilder. Konstigt, eftersom han är mest känd som modefotograf med en fantastisk portfolio med jobb för modetidningar som Vogue, Harper's Bazaar och Cosmopolitan.

Men studerar man hans liv och karriär lite närmare så framstår man det mer. Erwin Blumenfeld var en komplex person och en ständig sökare.

Efter att flytt från sitt hemland Tyskland efter första världskriget startade han sin yrkeskarriär som väskförsäljare i Amsterdam. Försäljningen gick knackigt och för att klara hyran började han istället erbjuda sina kunder att bli fotograferade för en billig penning. "Jag visste hela tiden att jag var fotograf, så vad gjorde det egentligen att affären gick åt helvete...".

Nej, det gjorde inte så mycket. Ganska snabbt efter "konken" etablerade han sig som en respekterad yrkesfotograf och blev en del av Amsterdams kulturelit på 30-talet med polare som George Grosz, Man Ray och Moholy-Nagy.

1936 flyttade Blumenfeld till Paris och på 40-talet till New York där han tog flera av sina bästa foton. Precis som med många andra genier var han före sin tid i fråga om bildspråk och konstnärlig idégestaltning. Hans porträtt från 40- och 50-talet av berömda personer som Eugene O'Neill, Grace Kelly och Audrey Hepburn med flera känns nästan kusligt moderna för sin tid.

Erwin Blumenfeld blev känd som modefotgrafen med stort M, fast var egentligen mycket mer än det. Ingen fotojournalist, studion var hans verktyg. Men väl en fotokonstnär i klass med de allra största. Och det visste han förstås också själv när tiden var mogen att summera karriären.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Skönt livsverk. Att kunna ha så mycket med sig att det man gjort sig mest känd som hamnar i bakvattnet. Det är det jag siktar på, när jag ska summera min karriär. Ehum.

2008-03-26 @ 22:21:39
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Tom

Du har tid på dig ju. Kommer också ha det som mål tror jag. En enkel match...

2008-03-27 @ 17:45:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0