Patrioten inom mig



DN På stan listar i veckan de 50 största Stockholmshjältarna under 2008. Det fick mig att tänka på tiden då min blogg var något av en Stockholms-patriotisk blogg med kängor till höger och vänster åt nyinflyttade stockholmare-wannabes. Allt var förstås bara på skoj.

Men listan väckte känslor till liv, så pass att jag fick lust att tjuvblogga på temat igen. Jag frågar mig nu hur många av de 50 hyllade hjältarna som nött gatsten på malmarna sedan barnsben och besitter de rätta kunskaperna om vår stad för att rättvist etikettera sig Stockholmshjälte?

Du vet att du är en stockholmare när...

... du minns en svunnen tid då Svampen stod lika öde på Stureplan som Alexanderplatz-tornet i Östberlin före murens fall.

... du känner igen och har en relation till alla skivkassar från idag nerlagda skivaffärer som överlevaren Pet Sounds ramat in och satt upp på väggen i butiken.

... du har sett den gemytlige Ernest Hemingway-liknande fiskhandlaren på Melanders fisk i Östermalmshallen utan skägg.

... du fortfarande säger Tunnelgatan i stället för Olof Palmes gata.

... du har trampat i elefantbajs på Skansen.

... du trodde att du var statist i en nyinspelning av Mordet på Orientexpressen när du åkte med Roslagsbanan.

... du fortfarande har problem med att Big Burger har bytt namn till Burger King.

... du har stammisrabatt på julgranar.

... du förstår på grund av egen erfarenhet varför Knivsöder kallas Knivsöder.

... du har upplevt kyla på riktigt i Stockholm.

... du bevittnat JAS Gripen-kraschen på Långholmen med egna ögon.

... du inte tjafsar om hur gatunamn som typ Rörstrandsgatan, Östgötagatan och Norrtullsgatan egentligen skall uttalas.

Kommentarer
Postat av: Nonkomform

Bah, måste man vara över trettio för att vara riktig stockholmare? I beg to differ.

2009-01-05 @ 01:14:18
URL: http://nonkomform.blogspot.com
Postat av: Tom

Det har jag aldrig påstått. "Du vet att du är.."

2009-01-05 @ 09:47:51
Postat av: Blingbling

Oh vilket bra inlägg. Jag kan på rak arm säga att jag inte är Stockholmare. Möjligtvis kan jag uttala Östgötagatan och jag har upplevt stadens kyla, typ 2003 eller nåt. En sak undrar jag över och har gjort det ett tag. Har uttalar man Valhallavägen. Jag har hört två varianter:



Vallhallavägen

Vaalhallavägen



:)

2009-01-05 @ 10:40:08
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Svårslaget. Jag minns då man kunde äta på Clock istället för Donken.

2009-01-05 @ 10:40:52
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Tom

Blingbling: Lätt med kort vokal! Men tänker man fornnordiskt osv, så kanske det rätta är Vaalhallav. Gator i närheten är ju Oden- och Frejgatan. Hmm... Intressant fråga. :)



Hanna: Clock ger höga poäng i sammanhanget.

2009-01-05 @ 11:31:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0