Lost connection



I en del länder krävs en stämpel på dokument för att de ska räknas. Ett betyg eller ett utlåtande är exempelvis helt värdelöst utan en stämpel. Jag har funderat på vad ett e-mail egentligen är värt. Inget är så enkelt att ignorera och vifta bort som ett e-mail. Så borde det inte vara, men så har det blivit. Det finns en miljon ursäkter att inte svara på ett e-meddelande. De vanligaste kan vara:

... inte fått något, prova skicka igen
... måste ha hamnat i spamfiltret på servern
... jag får över hundra mail om dagen, kan ha missat det
... har varit strul med mailservern, ska skälla på IT!
... svarade jag inte på det?
... jag har precis bytt dator
... det är flera som har sagt att mailen inte går fram
... Eh, vi har en del strul med uppkopplingen här...
Osv.

Ett vanligt pappersbrev behöver man inte heller svara på. Men av någon anledning är vår tilltro till Posten fortfarande så pass hög att ursäkter liknande de i listan aldrig kommer att kännas trovärdiga. Man har sannolikt både tagit emot, sprättat upp och läst innehållet. Att försöka ignorera ett handskrivet brev är troligtvis ännu svårare - åtminstone känslomässigt.

Detta bör man ha klart för sig när man sitter där och svettas med ett e-mail som kanske är avgörande för ens framtida liv. Du klickar på skickaknappen och sen... Förvänta dig inget.

Min nya strategi är att all information av prioritetsgraden "mycket viktig", som jag vill skicka till någon person, kommer att ske analogt. Med reservoarpenna. På brevpapper. Och med en stadig men snygg stämpel som avsändare.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Men, jag har slutat tro på att snigelposten verkligen kommer fram för länge sen. Mejl kommer oftast fram även om det ibland känns som att kasta in det i ett stort svart hål. Det handlar väl mest om vad mottagaren har för preferenser om man får svar eller inte.

2009-01-21 @ 21:53:46
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Tom

Jo, men erfarenheter på senare tid har fått mig att tveka. Mejl och sms är bra i enkla ärenden. Det jag talar om i texten är viktiga handlingar över e-post.

2009-01-21 @ 23:37:14
Postat av: Ester

I skolvärlden är dokumentation det stora ledordet och all skriftlig kommunikation sparar man i pärmar. Till och med telefonsamtal till föräldrar loggförs. Men, mail skrivs aldrig ut hos oss utan försvinner när mailboxen rensas. Det ska jag nog ändra på...

2009-01-22 @ 19:11:09
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: Tom

Det är intressant, kommer ihåg dokumentation- och arkiveringsplikten från när jag var lärare. Då var e-mail ett rätt nytt fenomen.

2009-01-23 @ 13:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0