C&D - mitt dåliga samvete (del 2)

image28
(Obs ej senaste omslaget, det brukar ju tidningar inte stressa med att få ut digitalt)

Vad jag förstår så har Cap&Design under några nummer lagt ut formgivningen på utomstående byråer. Det här gången har Lunapark/Stergos fått det uppdraget. Varför man gjort så är svårbegripligt. Det är inte lätt att göra en tidning bra på ett försök och Lunapark/Stergos har inte lyckats med det heller tyvärr.

I förordet talar chefredaktören om att det är mycket modetidning över L/Ss form. Jag undrar vilken modetidning han syftar på? L/S har förvisso tagit ut svängarna men glömt en viktig sak - vi gör en tidning. Jag ville läsa om M/M Paris, två duktiga franska formgivare som det puffas för på omslaget. Jag har fortfarande inte hittat artikeln.

Det ser faktiskt ut som om man har försökt bräcka det tidningen egentligen ska visa, det vill säga grafisk design. Problemet är att hela tidningens innehåll äts upp av en ilsken gul färg, som antingen ett tecken på att formgivaren lider av ett svårartad The Factory-komplex, eller helt enkelt är färgblind. Kort sagt, jag vet inte vad som är innehåll eller tidningens form. Med lite tur kanske jag hittar M/M Paris-artikeln en dag. Det enda som jag gillar är pappret och trycket. Det brukar C&D vara duktiga på.

Nej, det här experimentet kan inte ha varit lyckat för tidningen. Till nästa nummer utlovas dock något helt nytt. Sannolikt en sprillans ny "egen" form. Det låter riktigt spännande. Sågen är alltid redo. Vart tog mitt dåliga samvete vägen förresten...

Kommentarer
Postat av: Smul

Den ser ut ungefär som "kommunalarbetareförbundets medlemstidning". Eller "vi kontorsarbetare" eller "lagret"

2007-11-28 @ 21:12:30
URL: http://smuloravallt.blogspot.com
Postat av: Nonkomform

Här är omslaget till nästa nummer:

http://leijon.tv/wp-content/capdesign_1_2008.jpg

2007-11-28 @ 23:08:41
URL: http://www.nonkomform.blogspot.com/
Postat av: Nellie

aah jag öppnade inte ens tidningen idag...heller.

2007-11-29 @ 01:30:00
URL: http://omeloo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0