MÄH!

image5
Tänkte skriva om något glossy men snubblade över Klick! Glossy är f.ö. ett ord jag ska försöka att undvika här.

Klick!, alltså Aftonbladets helg- och nöjesbilaga är en formgivares mardröm vågar jag påstå. Negativa ytor, det vill säga luft är negativt i sammanhanget. Till och med uteslutet tror jag. Tonplattor i regnbågens alla färger och stora utklippta bilder regerar i Klicks värld. Det är dock inte enkelt att göra form i den här stilen som har sin förebild i engelsk skvallerpress.

Ur det perspektivet ser Klick ganska bra ut. Den är effektiv och tydlig men samtidigt fruktansvärd. Jag tillhör inte målgruppen.

Trots den insikten roas jag ändå lite av innehållet. Man verkar gilla ordet "MÄH!" Exempel: "MÄH! Vad gör hon med allt glidmedel?" Saxat från en intervju med hälso-mamman Susanne Sjöström. Utropet "Yiiiiha!" dyker också upp då och då. Rubrikerna i tidningen är annars inte dåliga, föredömligt korta och slagkraftiga. En bild utan en bildtext är en död bild och helst borde det vara en handskriven rubrik med stor pil intill. Tydlighet var det.

Noterar också att ålder på människor är mycket viktigt i Klick. "Det måste stå med", hör jag redaktören säga till formgivaren. Jag vet numera att Jon Voight är 68, Mel C är 33 och Lindsay Lohan är 21.

Det roligaste uppslaget är ändå en kort artikel om Arnold Schwarznegger, 60. I hans gamla hemland Österrike kan man köpa ett saftigt rött äpple i en Arnold-förpackning. Äpplet Arnold är garanterat obesprutat och ska symbolisera styrka och kraft. Den gamle anabol-kroppsbyggaren är naturens beskyddare och säkert går 0,01 procent till någon miljöorganisation. (Shit, den här förpackningen vill man ju nästan ha.)

Ser också att Alex Schulman är tillbaka i förnedrings-journalistiken och skriver elakt om Ulrika Jonsson. "...blir bara äldre och äldre..." Unikt för henne? Such a man. Klick!

Kommentarer
Postat av: Smul

Förut hände det - när jag åkte tåg - att jag köpte kvällstidningar, men inte nu och det är uteslutande de här bilagornas fel. Jag ogillar den här särskilt mycket.

2007-11-11 @ 16:13:16
URL: http://smuloravallt.blogspot.com
Postat av: Jerk

vad jag saknar Puls när jag tänker på Klick...
Välkommen tillbaks förresten.. :)

2007-11-11 @ 22:16:00
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Tom

Ingen av oss tillhör målgruppen tror jag. Tack Jerk.

2007-11-11 @ 23:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0