Skändningen av kulturcity (del 2)



Det är min plikt som kulturmedborgare att meddela att den legendariska videobutiken Casablanca i Stockholm har gått samma öde till mötes som Bistro Boheme.


Stockholms enda vattenhål för DVD- och VHS-finsmakare finns inte längre. Möjligtvis som en spökbutik som borde heta KassaBlanca. Vad som blev kvar efter nyrenoveringen av Casablaca (Sveav. 88), som kanhända inte går till historien som det vackraste stan skådat, är nada, nada, nada.

Jag kunde leva med den groteska skylten, det skitiga golvet, den skabbiga hunden som alltid låg och sov bakom disken och andra skönhetsfläckar. Man jag kan inte leva med att kvalitetshyllorna bytts ut mot chips- och läskhyllor. Jag KAN bokstavligen inte heller längre besöka Casablanca. Det stenhårda marmorerade golvet var så oskönt för mina känsliga fötter att jag fick hoppa ut på ett ben.

På Casablanca kunde man hitta filmer som Tarkovskijs, Stalker. På svajig VHS förvisso, men den stod där och väntade på mig dagar då jag kände för att frossa i avancerad rysk dekadens. De få "riktiga" rullar som fortfarande finns kvar att hyra kommer med stor sannolikhet att fasas ut inom kort.

Istället lär det bli den vanliga topplistan baserad på Kenneth och Gullans filmsmak. (Det får inte finnas någon risk för att popcorn sätts i halsen under fredgasmyset.) Vad säger den gamle Casablancastammisen John Ausonius (aka Lasermannen) om detta kan man fundera på... Jag säger bara en sak. Tragiskt.

Kommentarer
Postat av: Nonkomform

Vila i frid.

2009-03-28 @ 19:13:18
URL: http://nonkomform.blogspot.com/
Postat av: Ester

Tragiskt var ordet.

2009-04-04 @ 23:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0