The Face-samlingen som kom till mig



Har en tid gått och suktat på vår formgivar-grannes The Face-samling, som han har staplat i sitt kontorsfönster. En tidningsstapel av The Face vittnar på något sätt om koll - och att man haft det rätt så länge dessutom. The Face var under många år det trendriktigaste magasinet man kunde läsa. Idag ingår den dessvärre i döda tidningars sällskap. Återstår gör blott magasinets mode spin-off, vid namn Pop.

The Face-staplar är inte heller en ovanlig syn på reklambyråer med inramade ägg på väggen. Fast kanske börjar de nu, fem år efter att det sista numret kom ut, att samla på sig så pass mycket damm att de riskerar att dumpas i pappersinsamlingen. För en tidningsnörd är dock The Face odödlig.

Dagen efter att jag tillkännagav min svårartade avund för en kollega hände något besynnerligt: I jakt på inspiration googlade jag förstrött på sökordet "magazine". Och då, utan att jag riktigt förstod hur det gick till, stirrade jag plötsligt på en säljesannons med rubriken: "Legendariska The Face magazine-samling säljes, finns i Stockholm." Annonsen var några månader gammal, retfullt och ödesmättat så det förslår, men hoppet överger en inte i första taget. Med stigande puls drog jag iväg ett mail till annonsören med orden: "Finns de kvar?! Jag kommer direkt." En timme senare kom svaret: "Japp, de är kvar."

Idag, fem dagar senare, är jag således invigd i klubben stolta The Face-stapelägare. Samlingen innehöll i stort sett kompletta årgångar från 1998-2004. Kanske inte gulderan i The Faces historia, men mycket bra ändå. Frågan är nu bara var jag ska ha dem. Funderar på kylskåpet. Hårdvaluta bör förvaras säkert och svalt.

Kommentarer
Postat av: lillaq

varför inte ha dom på kontoret ;)Vem har högst stapeltävling kanske.

2009-03-15 @ 02:46:30
Postat av: Hanna

Underbart! Ditt flyt vittnar om att det var meningen.

2009-03-15 @ 04:54:34
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Tom

Lillaq: Du kanske vill bli invigd du med? ;)

Hanna: Säkert som amen i kyrkan fanns det en mening.

2009-03-15 @ 13:10:19
Postat av: marla

Haha! Coolt!

2009-03-17 @ 22:23:06
Postat av: Tom

Ah, storfrämmande på bloggen! :D

2009-03-18 @ 17:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0