Typ papper listar 2009

Just när du trodde att du läst din sista årskrönika kommer ännu en.



TIDNINGAR/BÖCKER
Årets svenska tidning: Språktidningen
-Den perfekta tidningen när man reser, som lagt sig på helt rätt nördnivå.

Årets utländska tidning: Plastique
-Studio8 Designs flaggskepp. Om inte annat är den snygg på soffbordet.

Årets bok: Bruno Mathsson (Arena)
-Informativ bok med mycket bilder om BM:s liv och verk. Ett litet måste i bokhyllan.

Årets nostalgi: Boken om skivbutiken Pet Sounds
-Ingen annan än musikjournalisten och skivbutiksägaren Lennart Persson kunde ha författat den här historien, som ironiskt nog blev hans testamente. Sällan har jag känt mig mer träffad. En inställd skivsignering är också en skivsignering, som Pet Sounds husgud Ulf Lundell skulle ha sagt.

WEBB
Årets blogg: MagCulure.com
-En dedikerad tidningsblogg. Saknar du mig här hänger jag säkert där.

Årets webbplats: Metropol.se
-Deras måndagsauktioner dämpade måndagsångesten.



Årets Youtubeklipp: Eddie Izzard
-Darth Wader beställer Penne Arrabiata. (Det kan man för övrigt göra på Vapiano, se årets krog)

MUSIK
Årets comeback: Madness
-Snudd på overkligt bra.

Årets cd: Jarvis Cocker (Further complications)
-Mitt enda cd-inköp under 2009 (förlåt Pet Sounds). Pulps frontman kan fortfarande - han också.



Årets cdbox: Weather Report (Forecast Tomorrow)
-I den perfekta WR-samlingen finns dessutom en live-konsert från 1978, där Joe Zawinul spelar baklänges på sin keyboard och Peter Erskine drar ett trumsolo i bar överkropp.

Årets grupp: Kings of leon
-Har inte hört mäktigare gitarrmattor sedan U2:s glansdagar.

Årets konsert: Sonny Rollins på Skeppsholmen
-Gammal är äldst.



FILM
Årets film: Up in the Air
-George Clooney i den ultimata rollen för honom. Har han någonsin varit bättre?

MAT
Årets krog: Vapiano
-Borde tillintetgöra Därmedpasta och andra fejkitalienare. Det är en fröjd att se kockarna jobba bara för din skull.

Årets café: Russin
-I hjärtat av Fredhäll, bland författargatorna, ligger detta utsökta fik. Kan inte tänka mig en mer lämpad plats än Russin att börja skriva sin första roman på.

STOCKHOLM
Årets gata: Hagagatan
-Mammas gata fick oväntat en revival.

Årets kulturskymning: Slakten av Bistro Boheme och Casablanca

ÖVRIGT
Årets butik: Vitrabutiken i Oslo
-Ta en weekend i Oslo och frossa i Eames, Le Corbusier och Bouroullec i Vitras butik på Stortingsgate.

Årets flopp: Djurgårds-Thaien
-Jag älskade den lilla husvagnen med favoritkrubbet - men under rötmånaden slog tsunamin till... Varning!



Årets skåning: Nisse Hellberg
"Du tjatar som en raspig gammal lp full med hack...". Förvaltar arvet efter Peps.

Årets överraskning: Att jag fick Publishingpriset.

Årets nyord: Genushaverist
-Motsatsen till ordet manschauvinist. (Tror jag?)



Årets inredningsdetalj: En The Face-stapel
-Snart i var man och kivnnas hem.

Årets lyxpryl: Paul Smiths skovårdsset
-Köp den här till mig - och jag kommer vara dig evigt tacksam.

Årets fluga: 70-talsflugan
-Tack syster för den!

Gott Nytt År!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Alltid lika upplysande årskrönika. Språktidningen är en av mina bättre vänner, även om jag brukar ha lite svårt att komma igång och läsa den.

2010-01-05 @ 13:32:46
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Tom

Tack. Ja, den kräver nästan en tillbakalutad flygstol för att komma igång med...

2010-01-05 @ 13:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0