Bridge of Orchy


Foto Tom

Jag har varken läst böckerna eller sett filmerna om Harry Potter. Ändå föreställer jag mig att författarinnan J.K. Rowling kan ha varit just här, i Bridge of Orchy. För vilken plats i Storbritannien kunde inspirera bättre till en saga än denna lilla ort, out of nowhere. Här befann jag mig för en vecka sedan och känslan sitter i än.

I Bridge of Orchy finns ett värdshus där man kan hyra rum och beställa en vandrarmeny med rökig maltwhisky till om man vill. Byn i övrigt verkar ha somnat in för gott. På vägen mot värdshuset från tågstationen ser man ett igenbommat postkontor, en nedsläckt brandstation och en skola där huset är till salu. En bytok, som tycks ha blivit kvar, ropar något till oss på en obegriplig skotsk dialekt. Ändå är det ingen spökstad vi talar om.

Vacker som synden flyter floden Orchy fram i det skottländska högladet och var en av höjdpunkterna under skottlandsvistelsen. Jag är med andra ord tillbaka. Genomsyrad av rutmönster, säckpipor och fish-and-chipsad för resten av livet förvisso, men uppgörelsen gick bra. Vi är kompisar igen, Skottland och jag.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Skottland finns på min att-se-lista. Ser underbart ut!

2008-08-14 @ 11:30:26
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Mys!

2008-08-15 @ 11:54:25
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Tom

Mysigt och underbart. Ja faktisk. :)

2008-08-15 @ 13:01:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0