Pause goes Didot


Pause har ny logotype och nytt format (bilden till höger)

Livsstilsmagasinet Pause har en ny logotype. I tidningssammanhang är ett byte av logotypen, tidningshuvudet en stor sak och inte något man ändrar hur som helst. Igenkänningsfaktorn kan vara helt avgörande för försäljningen. Det är ingen slump att magasin som Vogue och Harpers Bazaar har haft samma logotype så länge man kan minnas nästan. Formen i inlagan kan vara i ständig förändring men tidningshuvudet är heligt - magasinets identitet.

Varför byter då Pause logga efter fem år? Svaret är man nu profilerat sig så pass mycket mot en kvinnlig läsare att den gamla, som kom till då tidningen hade en ambition att vara unisex, helt enkelt inte känns trovärdig och på gränsen till oförklarlig till vad man idag vill vara; det vill säga ett livsstilsmagasin för enbart tjejer.

Om man kanske sneglade mot Café för fem år sedan (Café gör säkert en high five på redaktionen för att slippa förväxlingen) sneglar man nu mot klassiska modetidningshuvuden som just Vogue och Harpers Bazaar. Typsnittet man valt är Didot, precis samma som Harpers Bazaar. Originalitet har aldrig varit Pauses starkaste sida. Men det funkar tycker jag. Didot är ett vackert typsnitt som man också använder som rubriktypsnitt. Även skaparen av Allly McBeal-loggan tycks ha gillat Didot. Och Acne Paper. Man ser det överallt.


Typsnittet Didot

Kommentarer
Postat av: Ester

Åh, jag som tyckte att deras gamla logga var så snygg...

2008-06-12 @ 21:32:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0