Vandalisterna och tjurskallegubben

Att ha en cykel stående obevakad utomhus utan att riskera stöld eller skadegörelse är 2009 i praktiken omöjligt. Det är en tidsfråga innan någon klåfingrig i ren reflex snittar upp ett däck eller sparkar till hojen.

Inte ens på fridfulla Djurgården kan man känna sig trygg. Det tog bara några dagar innan min cykel fick sig en första omgång. Brottet begicks dessutom mitt på dagen fem meter från mitt kontorsfönster, när jag var på lunch.

Att återställa cykeln är rätt struligt eftersom närmaste cykelmek håller till på Gärdet. Idag var cykeln äntligen fixad och jag hade bestämt mig för att lurpassa vid fönstret på gärningsmannen, som jag var säker på skulle slå till igen.

Allt gick mycket snabbare än väntat. Villebrådet (min cykel) stod ensamt och sårbart som ett rådjur i en skogsglänta när vargarna, som visade sig vara ett grabbgäng runt 15, slog till efter ca. en timme. Men vid fönstret satt ju gubbfan, dvs jag redo! Ett kraftfullt "GE FAN I CYKELN!" räckte för att skrämma bort dem denna gång. Men de kommer tillbaka. Var så säkra. (Fortsättning följer...)

Kommentarer
Postat av: Simon

Bra att du är på din vakt, Tom! Med tanke på att brottets bana ALLTID inleds med stöld av en knappnål och ALLTID avslutas med en silverskål - en cykel bör ligga någonstans halvvägs på den banan - så bör dessa vilseledda ynglingar redan vara en bra bit på de fördömdas väg. Det är alltså inga duvungar vi har att göra med, så var försiktig!



Djurgårdstaden Media kanske borde inrätta en brottsofferfond?

2009-06-08 @ 17:49:26
Postat av: Tom

Kloka ord Simon. Vi lägger väl på en hundrig på festnotan för fonden då?

2009-06-09 @ 15:36:13
Postat av: Blingbling

Nu undrar jag, vad har du för cykel som lockar djurgårdsbratsen att kicka haha.

2009-06-09 @ 20:51:12
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Tom

En 0-växlad gammal Husqvarna. :)

2009-06-10 @ 00:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0