Typ papper?

Har inte läst, föreläst eller bloggat om tidningar på ett tag nu. Däremot har jag köpt en drös tidningar i helgen. Men inte nya som man kanske borde, utan gamla.



I min tidningssamling har det nämligen saknats milstolpar som Vogue från 60-talet. (Modemagasinens guldera enligt vissa.) Jag har inte heller ägt speciellt många äldre nummer av Harper's Bazaar vilket har varit ett problem. Ett svårlöst problem av naturliga skäl.

Tålmodigt har jag gått och väntat på att någon med samma intresse ska drabbas av dammallergi eller akut trångboddhet. Efter lång väntan kom köptillfället i fredags och jag ska inte snöa in på oviktiga detaljer: Jag köpte ca. 50 st. magasin av Vogue och Harper's från tiden 1950-1980. Varför kan man fråga sig, med all rätt.

Det främsta anledningen är nog att namn som Andy Warhol, Richard Avedon och Alexey Brodovitch har blivit upptäckta och berömda genom Harper's Bazaar. Och säg vilken inredningspryl som kan konkurrera med en trave 60s Vogue?

Hoppas få tid att dela med mig av det här inköpet på bloggen vartefter. Det är inte lite skojig kuriosa jag talar om. Det är tung magasinhistoria.
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Men ååh. Det är värsta skatten för någon som är intresserad av att analysera tidningar ur genusperspektiv över tid. Jag känner en sån person...

2009-05-11 @ 21:32:00
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0