L'affiche

image42

Affischer ska man vara rädd om. Ena dan täcker de hela stan, nästa går de inte att få tag på. Jag älskar affischer och är beredd att casha ut om jag ser någon jag gillar. Surfade in på en webbsida som säljer original-rockaffischer. Annars kan jag varmt rekommendera eBay.

Några tips och lite info:
1. Kolla alltid storleken. En del affischer är mindre än de ser ut på foto. Nästan bara filmaffischer är i det stora formatet 70x100 cm.

2. Fråga om affischen är vikt. Syns inte alltid heller på bild. Lägre pris i så fall.

3. Små skavanker, t ex hål i hörnen kan alltid täckas under en ram.

4. Det är stor skillnad på original och nytryck. Gamla affischer, typ 1920-1970, är oftast litografiskt trycka vilket ger mycket bättre färger. Ser färgerna matta ut kan den vara solblekt. Betala aldrig stora summor för ett nytryck.

5. Det kan vara svårare att hitta en specifik affisch från 2002 än en bok från 1500-talet. Därför kan det få kosta. Marknadsvärdet på en originalaffisch är svårbedömt. Priserna stiger lite ororväckande dock.

6. Köp! Du kanske aldrig ser den igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0