Ta mig till Grålle!

Det sägs i alla fall att en kreatör bör leta inspiration från områden långt ifrån sin egen skaparvärld. Tidningen Nostalgia befinner sig helt säkert i den zonen för mig. Har svårt att tänka mig något mer osannolikt än att jag skulle lockas av att Nostalgia ger ut en stor traktorspecial.

image51

Nostalgia har en pay off som lyder: För dig som lever i nuet, men som gärna drömmer dig tillbaka

Tycker man skulle kunna vara lite mer ärlig här. Jag föreslår istället: För dig som lever i det förgångna, men som är smart nog att inse att det aldrig kommer hända igen

Nostalgia special: Traktor
Redan på sidan sex förstår jag att man vet vad man sysslar med. Ett helsidesuppslag med utfallande bild föreställande en traktorkaravan åkandes på en landsväg. Det här är starten på en feature om traktorrally och rubriken är lika bra som bilden: "Järnhästar på grönbete"

I samma goda stil fortsätter det sedan. Stora bilder varvat med små skapar dynamik och variation i läsningen. Och bilder kryllar det av. Man får mycket traktor för pengarna (69 kr) och det sker inte heller till bekostnad av textlängden. En packad tidning i det tacksamma formatet 22,5 x 29 cm, dvs ett brett format som ger en väl tilltagen satsyta att jobba med.

Formen och tilltalet är typiskt manligt i gränslandet av klassisk grabbtidnings-estetik. Roterade bilder i ram med dropshadows ingår där precis som versalrubriker satta i en fet sans-serif. Till och med den typiska grabbtidnings-illustrationen hittar jag i en krönika på sidan 82. (Manéret är daterat med i rötter i gamla 70-tals Playboy och jag förstår egentligen inte varför det fortfarande hänger med.) Plocksidorna är lite fyrkantiga men man kan inte begära allt. Bra repro (bildbehandling) och som sagt snudd på klockrena och roliga rubriker. "Tänd på dunka-dunka", känn bara på den.

Jag kommer aldrig frivilligt att sätta mig i en traktor, men visst kan jag väl läsa om och inte minst titta på dem. Man borde kanske redan nu boka in Fergusonklubben Grålles nästa jubileum, i år fyllde de tydligen 60 år. För klyschan att det är bra att utforska nya marker i jakt på den så viktiga inspirationen är nog trots allt helt sann.

Kommentarer
Postat av: Blingbling

Ååååh måste köpa, måste köpa detta nummer. Jag växte ju upp bland rostiga traktorer ;) Både med och utan hytt. Jag gilla den gråa, men vanligtvis var byns traktorer röda. En modefärg då I guess. Roligast var att åka med när det harvades, eller hölassades haha. Nä, vänta. Köra var såklart fränast. Vet du. Vissa körde t.o.m sin traktor till affären.

2007-12-19 @ 23:11:43
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Tom

Vad roligt! Håller nog med dig om den grå. Ibland tycker jag mig höra norrländskan (om du talar det) i dina texter. Det är nåt med vissa ordföljder.. Beror på att jag har en vän som är från Norrland. Det är fan lite coolt med traktorer.

2007-12-20 @ 01:18:54
Postat av: Hanna

Mitt största minne av traktorer är ljudet. Jag minns att jag gick i skogen i Ångermanland hos farmor och farfar och hörde en traktor på håll. Jag var livrädd att den plötslit skulle komma ångande genom skogen och köra över mig. Jag undrar var den rädslan kom ifrån?

2007-12-20 @ 08:17:22
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Tom

Det kan jag verkligen förstå. Hjulen inger respekt. Hur låter en traktor egentligen?

2007-12-20 @ 18:04:50
Postat av: Hanna

Bappappappappapp.. ungefär.

Du ska inte med på bloggdrink imorgon förresten =)

2007-12-20 @ 18:39:38
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Tom

Låter ju grymt trevligt men tror inte jag hinner tyvärr. En annan gång lätt. :)

2007-12-21 @ 08:52:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0