Vem är jag?

367797-63
Självporträtt 2003

Min mormor var vänsterhänt. Min mamma är högerhänt. Jag är dubbelhänt. Ganska logiskt egentligen. Men nu är ju arvsanlag och vad som skapar en genkod rätt så komplicerade saker - i verkligheten. Och något mycket intressant tycker jag.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag typ en gång om året tycker mig ha en fördel av att vara dubbelhänt. Den infinner sig när jag, som i dessa dagar, är ledig och fixar och donar hemma. Jag målar och hamrar spik och blir jag trött, eller kommer i fel vinkel, så byter jag bara hand. Praktiskt. Inövade saker är ungefär 50/50. Skriver med vänster, spelar tennis med höger, spelar gitarr vänster, trummar höger osv.

Hjärnan styr förstås detta. Frågan är bara om det finns en baksida av denna lilla obalans. Googlar dubbelhänt: "Sambandet mellan dubbelhänthet och schizofreni." Aaaahhh... Jag visste det. Senast i morse undrade jag vem jag egentligen är? Läser vidare: "Dubbelhänta är en av världens största minoriteter." Ok, jag är inte ensam i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Så praktiskt att vara dubbelhänt. Men alla fördelar tycks ha sina baksidor. Har du ritat båda två samtidigt eller? Med var sin hand menar jag...

2007-12-29 @ 14:28:42
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Ester

Fin bild! Är det screen och akvarell?

2007-12-29 @ 14:51:10
Postat av: Tom

Hanna: Å nej, ritar faktiskt rätt dåligt med höger..
Ester: Vill minnas att det var lowbudget-varianten, accetontryck.

2007-12-29 @ 17:05:39
Postat av: Blingbling

Shit vad snyggt gjort. Väldigt schizo ;)

Förresten, Arn var också dubbelhänt haha. Det kanske finns en tempelriddare inom dig.

2007-12-29 @ 21:53:46
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Tom

Åfan, det var han... Hur gick det nu för honom egentligen?

2007-12-29 @ 22:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0