Less isnt more

Ser en trend i att allt fler tidningar byter ner sig till ett mindre format. Senast klassikern DN På stan. Nya tidningar hänger också på trenden. Det blir automatiskt ett nerköp eftersom bilderna blir mindre och tidningskänslan försvinner. Frågar mig vad man egentligen vinner på att närma sig bokformatet. Man tjänar väl papper och vissa tryckkostnader - fast hur mycket kan det handla om?

Det nystartade samhälls- och kulturorienterade magasinet Filter har samma format som Teen Vogue. Modetidningarna var de första som började med pocketutgåvorna. Acne paper har däremot fattat grejen och snott det väl tilltagna formatet från gamla Interview. En fröjd att bläddra i.

Mobiltelefoner och annat jox som man måste släpa omkring på får gärna bli mindre men den här tidningsutvecklingen är klart deprimerande.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det blir lite Starlet-känsla över dem, jag håller med. Små tidningar för små vuxna. Stora tidningar för stora vuxna.

2008-04-08 @ 21:22:14
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: anna

tänker på min lilla lilla dator(inte min nya lap i sängen) som jag fick av en tryckare för många år sen. Det var en av de första Mac i Sverige.kostade på sin tid ca 50000 att köpa in från Norge.Den var jäkligt liten för att vara en dator.idag skulle den vara en häftig gästbok på en hipp byrå/företag??så less is more...

2008-04-09 @ 15:46:07
Postat av: Marléne

Word.

Jag tycker för övrigt att du ska byta ut
Typ papper
- om tidningar, typer och andra dekadenta saker

till

Typ papper
- om tidningar, typer och andra delikata saker

(det handlar ju trots allt bara om att ta bort tre bokstäver och lägga till två).

2008-04-10 @ 00:26:53
Postat av: Tom

Hanna: Trovärdigheten går lite förlorad i miniformatet på något sätt..
Annna: Jo datorer kan ju få bli mindre men inte papperstidningar.
Marléne: Jamen varför inte. Testar det ett tag....

2008-04-10 @ 10:48:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0