So Goude

image136

Var på en skivmässa i söndags och fick syn på den här LP-skivan i en rea-back med discodrottningen och supermodellen Grace Jones. Har personligen tappat kollen på henne sedan Bondfilmen A View To A Kill, -85.

Omslaget känns på något sätt overkligt och samtidigt oemotståndligt. Speciellt nyfiken på musiken blev jag inte men bilden och kompositionen är oerhört stark. Det är förstås Jean Paul Goude som ligger bakom.

Jean Paul Goude, designer, fotograf och filmare med mera, träffade Grace Jones i slutet av 70-talet. Då var hon redan känd som fotomodell och uppträdde på disco-klubbar som legendariska Studio 54 i New York. Han fascinerades av hennes animaliska utstrålning och såg möjligheter i att förstärka imagen ytterligare.

Jean Paul Goude och Grace Jones och var som gjorda för varann och blev också ett par vid sidan av yrket under några år. Goude har dock sagt i intervjuer senare att han var mer kär i hennes image än i den verkliga personen Grace Jones. Grace lär emellertid ha kontrat med att: "Jean Paul Goude var precis vad jag behövde - för karriären."

Nåväl, ett av flera enastående Grace Jones-omslag signerat Jean Paul Goude är det.

image138
Jean Paul Goudes skiss och testplåtningar till Island life, 1978.

Kommentarer
Postat av: Robert Svensson

Island Life är för övrigt en sjukt bra skiva. Jamaikanskt loungecool, kryddad med cocktails istället för ganja.

2008-05-13 @ 10:13:06
URL: http://anammabloggen.blogspot.com/
Postat av: lillaq

Jävligt snyggt må jag säga...

2008-05-13 @ 11:38:51
Postat av: Tom

Robert: Då ska jag ge musiken en chans! Välkommen förresten.
Lillaq: Mycket.

2008-05-13 @ 11:53:28
Postat av: Hanna

Hon kunde verkligen konsten att se riktigt elak ut, vill jag minnas..

2008-05-16 @ 18:04:37
URL: http://hannasplats.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0