Visst blev man nyfiken...

Att sammanfatta det nystartade svenska magasinet Filter i en blogg är inte enkelt. Fast det skulle nog vara ett kraftigt underbetyg till tidningen om det vore en lätt match.

image151

Ska man göra något så ska man göra det ordentligt. Det uttalandet tror jag redaktionen på Filter skriver under på. För det gör man. 50 000 tecken långa reportage blandat med kortare intervjuer och en avslutande del (Ämnen) om allt från bröllopsfototrender till framtidens radioteknik hård paketerat på 170 sidor är inte illa pinkat alls.

Chefredaktören Mattias Göransson kommer från det rosade fotbollsmagasinet Offside, och det är mycket Offside över Filter, både i form, struktur och upplägg. Den avgörande skillnaden är att Offside håller sig till ett ämne och Filter är dess raka motsats.

Magasinet för nyfikna, lyder payoffen och skulle väl kunna fungera på vilket tidningshuvud som helst. Det säger något om bredden på innehållet som både är tidningens styrka och svaghet. Jag är på förhand rätt så negativt inställd till något-för-alla-produktioner även om Filters seriositet och textbaserade innehåll säkert sållar bort en del stressade och otåliga magasinläsare.

Men tar man sig bara tid så finns det guldkorn i Filter. Artikeln om det mytomspunna galleriet Jarla Partilager på Östermalm, som drivs av finansmannen Gerard De Geer, är superintressant och uppslukande. Och som gammal hårdrockare roas man förstås av Judas Priest-sångaren Rob Halfords läder-fetischistiska bekännelser. Var beredd på tvära kast i Filter.

I redaktionen ingår Ika Johannesson, som drev det nu nerlagda magasinet Sex i fem års tid. Det finns en del Sex i Filter också så att säga. Hennes artikel om Hultfredsfestivalens historia är både i text och foto en av höjdpunkterna i nummer 2.

Det blir spännande att följa det här magasinets utveckling - om det får leva vidare. Den kan man aldrig känna sig säker på tyvärr. Överlever det, vilket jag hoppas, ska jag återkomma till Filter från ett formperspektiv senare i Typpappers-bloggen.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag fick en liten känsla av typ Illustrerad Vetenskap med tanke på hur huvudet ser ut på framsidan. Jag önskar jag tog mig mer tid till magasin. Men jag tar mig tid till annat som jag har svårt att prioritera bort...

2008-05-31 @ 17:57:04
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Tom

Svårt att hinna med allt. En bra grej kan vara att prenumerera på ett magasin man gillar. Då får man lite dåligt samvete om man inte läser, och det blir av.

2008-06-02 @ 12:51:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0