Let´s get lost

Modefotografen Bruce Webers kultfilm om jazzlegenden Chet Baker finns nu att köpa på DVD.



Min pappa säger att jag hörde Chet Baker live på Södra teatern tillsammans med honom 1983. Då var jag tolv år. Att jag inte minns det själv är djupt tragiskt. Konserten filmades tack och lov av SVT och är naturligtvis inspelad och tryggt förvarad hemma i videohyllan vid det här laget.

Jag vet flera som har upptäckt jazzmusik genom Chet Baker. Han var en sällsynt sensibel musiker, som hellre spelade och sjöng vackra standard-melodier än spelade fräcka bebop-teman. Genom detta förblev han också en okontroversiell musiker genom sin karriär. Men Chet var unik, omisskännlig och fri från klichéer i sina solon. Han var en av jazzens allra största.

Bruce Webers stilrena film är historien om Chet Bakers liv, som berättas av vänner, musiker och delar av familjen. Men det är också delvis Chets egen historia. Weber möter Chet ett år före dennes mytomspunna död i Amsterdam 1988.

Filmen är en Must-see. Chets förvandling från snygg surfkille på 50-talet till den fårade John Wayne-lknande figur han föreställde på slutet är sorglig men också vacker på sitt sätt. För att nå dit krävs en resa. Chet Baker reste som ingen annan.

Kommentarer
Postat av: Danne

En fin blogg om Chet! Ibland syns det mig som om det fanns något oundvikligt närmast ödesbestämt över Chets destruktiva resa. Och är det inte ganska vackert att du satt där på Södra Teatern med din pappa och såg två gamla legender och inte minns någonting?

2008-10-09 @ 09:38:18
Postat av: Tom

Tack Danne. Ja, så får man se det kanske.

2008-10-10 @ 09:11:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0