Stilmatchen


Fred Perry

Tennissäsongen är äntligen här. Jag och min tennispolares säsong brukar starta ungefär samtidigt med Wimbledon och sluta tvärt ungefär samtidigt med US-open i september. Tradition är dessutom att vi när säsongen är slut, har vilda idéer på även en vinter- och vårsäsong. Det har blivit verklighet en gång på 13 år.

Vad jag vill komma till är det här med stil. Även om själva spelet kan ha sina små skönhetsfläckar så bör tennis alltid spelas med stil. Vad som innefattar stil på en tennisbana kan delas upp i tre viktiga beståndsdelar:

1. Klädsel och utrustning.
2. Sportmanship, på och utanför banan.
3. Visuell tajming, dvs ett rörelseschema som går i harmoni med spelförmåga och rådande anatomi.

Låt mig fördjupa det något:


Det är ingen slump att namn som Fred Perry, René Lacoste och Björn Borg har blivit stora varumärken inom klädmode (1). Borgs tajta Filashorts (1) med matchande pannband, som fick flickor på 70-talet att svimma, kunde knäcka en motståndare
redan på förhand. Kombinationen moderätt, isman och graciös superatlet (studera till exempel Borgs knäböj vid en dubbelfattad skuren backhand) var det som gjorde honom till femfaldig Wimbledon-mästare (3). Det labila humöret (2) var sannolikt också det som gjorde John McEnroe till ständig loser gentemot filbunken Borg.

Matchstatistiken mellan mig och min tennispolare är förkrossande till min fördel. Det betyder inte att jag spelar bättre tennis. Men, jag vågar sticka ut hakan och påstå att jag vinner stilmatchen med god marginal. Vid vårt senaste möte spelade min polare som exempel i jogging-sneakers (utan strumpor), surfshorts och trviselviktig bar överkropp. Alla som kan någonting om tennis vet att detta är ett grovt stilbrott och räcker för att bli portad på livstid från vilken engelsk tennisklubb som helst. (Ett liknande stilbrott skulle kunna vara att gå en golfrunda i rosa träningsoverall.)

Med andra ord så har jag alltså gjort det enkelt för mig genom att, precis som Björn Borg, se till att vinna matchen redan på förhand. Exakt vad man bör spela i ska jag snart återkomma till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0