Kom till mig, Ray Gun


Ett åtråvärt nummer av Ray Gun

Man kan kanske fråga sig varför man ska samla på gamla tidningar som The Face. Faktum är att det finns ganska få tidningar som är värda att stapla i bokhyllan. I mitt yrke är dock tidningar och magasin värdefullt referenslmaterial. I dagarna föreläser jag till exempel om tidningshistoria och tidningsform på en folkhögskola, vilket hade varit svårt utan att kunna visa på exempel.

En annan tidning som är rolig att spara på är Ray Gun. Mest för att den var så banbrytande när den kom i början på 90-talet och kastade omkull alla idéer om hur en tidning ska se ut. Man kan köpa Ray Gun dyrt på eBay, eller hitta den typ gratis i antikvariat och liknande om man har flyt. Jag föredrar det sista och därför äger jag inte heller speciellt många av de ca 30 st. som art directorn David Carson formgav. (De som gäller i sammanhanget.)

Det man söker efter brukar bevisligen komma till en förr eller senare. Och är det inte jakten på det åtråvärda som är själva grejen med samlandet? De arkiverade exemplaren ger, när allt kommer omkring, en begränsad tillfredsställelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0