Slakten av ett stammisställe


Bistro Boheme, före slakten

Man saknar inte kon förräns båset står tomt, säger ett ordspråk. Och visst har jag väl klagat några gånger på min polares stammisshak Bistro Boheme på Drottninggatan. Fet mat, dyr öl och obekväma stolar har klagosången låtit. Men "Bistron", som min polare alltid sagt, hade något trivsamt över sig. Säkert mycket tack vare den postmodernistiska inredningen som nästan liknade ett showroom för italienska The Memphis Group. Trevlig personal som serverade tjeckisk lager på fat gjorde också sitt. Bistro Boheme var stället vi hängde på helt vanliga vardagkvällar för att kanske äta och bara snacka skit.

Någon gång i höstas bytte krogen ägare och Bistro Boheme förvandlades över en natt till "designkrog" med lattefärgtema. Borta var det schackrutiga golvet, Villa Villekulla-stolarna, spegelväggarna och framför allt de uppfriskande pastellfärgerna. Kvar återstod - ingenting.

Flera gånger har jag och min polare varit på väg till "Bistron" efter detta, men har valt att vända i dörren på grund av den sorgliga förvandlingen. En liten tröst är att DN På stan inte heller var så förtjusta i förnyelsen och gav Bistro Boheme en iskall 1:a i betyg vid nyöppnandet. Fast vad hjälpte det? Drottninggatans enda krog med charm är ett minne blott. Det är dessutom skamligt att man behållit namnet Bistro Boheme. Vila i frid, gamle Bistron.


Bistro Boheme, efter slakten

Kommentarer
Postat av: lillaq

Shit va fult! Håller helt me. Nu ligger dom hopplöst efter i designcafésvängen. Vilket ställe vill se ut som ett waynes nu för tiden?

Avskalat, stilrent, brunt...blir som en latte. Smaklös, blaskig och helt onödig.

2009-03-19 @ 16:01:19
Postat av: Tom

Ja, helt i onödan verkligen.

2009-03-20 @ 17:49:37
Postat av: GW

Ja vilka klåpare! Det enda vettiga vattenhålet på drottninggatan tog dom ifrån mig.Nu återstår det bara City Lejon och Hubertus.

2009-03-21 @ 10:46:50
Postat av: Anna

Nej, hilfe. Vad har de gjort? Och jag hann inte dit innan slakten, vilket är en skam i sig.

2009-03-27 @ 21:06:35
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: T

GW: Var ligger Hubertus?

Anna: Du överlever nog... fast gamla BB hade ju sin charm. (snyft)

2009-03-28 @ 11:04:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0