Den omöjliga CD-boxen



Svårplacerad även här...

Stefan Sagmeister är en ikon inom grafisk design. Hans två egna böcker kan jag varmt rekommendera för den som vill studera innovativ formgivning inom förpackningsdesign och konceptuell typografi med mera.

Han har också gjort flera fina skivomslag. Bland andra Talking heads-boxen Once in a Lifetime (2005) med en speciell liten egenhet: Den går inte att placera någonstans. Måttet är 135 x 430 mm och måste vara framtagen för att exakt INTE passa in i någon bokhylla. Varje gång jag flyttar eller möblerar om står jag till sist där med boxen i handen och förbannar den. Det brukar sluta med att den får ligga på golvet.

Jag har funderat på varför Sagmeister har gjort så här mot mig och alla andra Talking headsfans. Förklaringen är naturligtvis mycket enkel: Om inte boxen får plats i hyllan hemma får den inte heller plats i hyllan i skivaffären. Så vad göra? Jo, lägga den på disken eller låta tillverka en specialhylla. Under alla omständigheter så kommer den att sticka ut. Och det är väl precis vad en CD-box måste göra för att överleva stenhård konkurrens från andra lockande medier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0