Every wall tells a Story


Porten speglar huset där jag växte upp

I lokalen mittemellan överlevarna PA & Co och fiket Sturekatten i början av Riddargatan låg i många år Klippotektet. Huset i var övrigt ett helt vanligt hyreshus. Idag har Klippotektet flyttat ut och Story Hotel flyttat in efter en omfattande renovering. Vart de forna bostadshyresgästerna tog vägen har jag ingen uppgift om.

Story är inte bara ett hotell utan också restaurang med en stor bar. Säkert har hotellägaren en saftig hyra och allt annat än succé för det nya stället är sannolikt lika med konkurs. Man har tagit i sig så det nästan blöder med att göra Story Hotel till ett urbant, trendigt och "coolt" Stureplanshak, fast misslyckats. Att kombinera en bohemia undergroundstil med brittisk tacky á la London W8 (ni vet inredningsbutiken på Odengatan) är en olycklig kombo vill jag påstå.


Story Hotel

Jag tänker på Hoxton, stadsdelen i östra London, som var nergånget under flera årtionden men som blommade upp rejält i mitten på 90-talet. Några hippsters hade tagit över gamla fabrikslokaler för att öppna barer, förmodligen utan en spänn på inredningskontot. Det blev coolt just för att det var primitivt och anspråkslöst. De rätta människorna hittade dit och plötsligt hade alla Londons upcoming reklam- och designbyråer en adress i Hoxton.

Att gå efter en regelbok när det gäller sådana här saker är vanskligt. Möjligtvis borde regel nummer ett vara: Allting ordnar sig, bara kreddmaffian hittar hit. Fast jag har svårt att tänka mig att speciellt många trendkänsliga personer kommer att trivas på Story Hotel i längden. God karma och personlighet kan inte köpas för pengar - det sitter i väggarna. Det kan de närmaste grannarna säkert vittna om.

Kommentarer
Postat av: Ester

Hoppas det går runt för stället, för det ser snyggt ut! Fin bild på väggen.

Är det inte Simon&Tomas som har W8 förresten...?

2009-05-08 @ 22:46:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0