Konsten att sälja ett ansikte



Alla sätt är bra utom de dåliga. Vill man bli känd men kanske inte har de rätta förutsättningarna för att bli skådis, artist eller ens platsa i Robinson finns andra metoder att ta till.

Ett bra och mycket gångbart knep är att ge sig in i detaljhandeln. Firman behöver inte vara stor alls. Det räcker med en anställd, det vill säga du själv. Då har du dessutom förmånen att låta företaget bära ditt namn och ditt ansikte kan få vara logotype. Det brukar bli bäst om ansiktet stiliseras något. Här finns många internationella exempel som blivit klassiker: Uncle Ben's, Kentucky Fried Chicken (KFC) och Wendy's, med flera.

I Sverige är ett bra exempel på företelsen jag talar om "Otroliga Uffe" (Uffe Mattsson Hi-Fi center på Sveav.). Länge var Uffes stiliserade ansikte i en yngre upplaga en viktigt del av företagets grafiska profil.



En som verkar ha inspirerats av Otroliga Uffe är Michael Viberg på KungSängen. Företaget bär förvisso inte Michaels namn, men hans nuna verkar mer och mer gälla som logotype. Jag vill även minnas att lågpriskedjan Galne Gunnar var inne på samma spår. Ett koncept som var taget från den amerikanska elektronikkedjan Crazy Eddie. Men någonting gick tydligen lite snett för Gunnar. Kedjan lades ner år 2000.

Den mest framgångsrika taktiken torde ändå vara att se till att bli känd redan innan man ger sig ut i handeln med stiliserat ansikte. Stan Smith till exempel, världsettan i tennis från 1972. Vem vet inte hur han ser ut?



Apropå Uffe Mattsson så läste jag någonstans att han nuförtiden verkar som hustomte på sin egen turistanläggning Borgafjälls camping nära Vilhelmina. Jag skulle inte bli förvånad om ett ansikte förekommer i anläggningens annonsmaterial. Kändis i Vasastan betyder inte självklart kändis i Lappland. Det har förstås Uffe redan räknat ut. 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Kuriosa: Jag har varit på skidsemester i en av hans fjällstugor uppe i Borgafjäll.

2009-05-15 @ 09:54:54
Postat av: Ester

Galne Gunnar hade jag glömt bort.

2009-05-16 @ 19:55:00
Postat av: Felicia

Mycket fin Blog du har =)

2009-05-16 @ 19:56:47
URL: http://feliciaaamariaaa.blogg.se/
Postat av: Tom

Sofie: Aldrig varit så högt upp i landet själv, skulle gärna åka dit också.

Ester: Nästan jag med...

Felicia: Tack.

2009-05-18 @ 15:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0