People, allvarligt talat

image31

Svenska People är ett gratis-magasin som man oftast ser ligga och skräpa i klädbutiker, ibland till och med fuktskadad utanför. Det är väl lite synd. 80 mini-sidor mode, musik och film med mera förtjänar ett bättre öde tycker jag. Nyfiken i en strut tittar förstås direkt vilka som stått för formen på People. Det är Lunapark/Stergos, ni vet de som gick loss på Cap&Designs senaste nummer. Det här känns ju mer stabilt, och framför allt mer tidning.

Form: Jag gillar det tunna linjära rubriktypsnittet som man också leker lite med. Det går faktiskt att dra på rubbar stort över en bild utan att bilden försvinner helt. Modejobbet Slapstick av fotografen Klara G är också riktigt fint. Tyvärr gör man en klassisk miss när det gäller färgpaletten. People använder nästan enbart de fyra grund-tryckfärgerna, dvs cyan, magenta, gul och svart (cmyk). Inget fel på dem men vi har sett det förut och det är nästan omöjligt att få en personlig prägel på en tidning med enbart dessa färger. Gul-sjukan verkar vara djup rotad hos L/S. Gult är inte fult men signalerar "billigt" och bör användas med viss försiktighet.

Innehåll: Jag bläddrar igenom och fattar vad det handlar om. Men jag är också en tidningnörd. Ledaren, det finns en sådan, saknar både bild och avsändare. Vem talar till mig? Ett magasins inledande sidor är alltid extremt viktiga. Omslag, ledare och innehåll hjälper läsaren att förstå vad tidningen är och vem den riktar sig till. Tar man inte hem det här bilr det nästan omöjligt sen.

People? Ja, det handlar om människor, unga i första hand och temat är humor. Vi får möta new kids on the block, storstädernas gatubarn som svarar på frågor om ditten och datten. People är något av en light Vice och påminner i innehållet en del om Pause som jag tidigare jobbat med.

Skulle jag köpa den då? Nej, det är för mycket yta för min smak. People saknar som många gratistidningar en egen själ. Än så länge. Tror den kan ta sig om den bara vill förstås. Som en liten storstads-guide funkar den annars bra och det kanske också är precis vad den vill vara...

Kommentarer
Postat av: Ester

Jag lär mig massor på den här bloggen. Passar mig perfekt! Visste inte att gult kan uppfattas som billigt...

2007-12-02 @ 15:28:28
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: Tom

Vad kul å höra. Drar ju förstås egna slutsatser nu och då men tänker man på alla vecko-löp och prislappar så dominerar ju faktiskt gult.

2007-12-02 @ 19:45:58
Postat av: Ester

Ja, tänkte inte på det. För mig är gult så mycket påsk, sol och värme. Läste någonstans att i Mellanöstern ses gult som en sjukdomsfärg. Gult kanske är lite fult ändå.

2007-12-02 @ 20:06:21
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: Tom

Gult och grönt är ganska kepiga färger. Har inte tänkt på det så mycket förut. Färglära är verkligen superintressant.

2007-12-02 @ 20:30:13
Postat av: Ester

Färgnördarnas klubbmöte! ;-)

2007-12-03 @ 18:12:34
URL: http://missesters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0